تهیه شده از مرغوب ترین مواد اولیه
سازگار با تمامی شرایط آب و هوایی
جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد بوش طبق اینجا کلیک کنید.
بوش طبق چیست؟
سیستم تعلیق خودرو از اجزایی تشکیل شده است که شامل قطعات زیر هستند و هر کدام وظیفه ی خاص و مشخصی را بر عهده دارند:
1. فنر ها
2. کمک فنر ها
3. بوش یا سیبک
4. طبق ها
در ذیل به تشریح بوش طبق می پردازیم
طبق از قطعات اصلی جلوبندی خودرو است که در هر خودرو شکلی متفاوت دارد. طبق قطعه ی فلزی است که کار وصل کردن چرخ به خودرو را انجام می دهد و هم چنین شبیه به بازو هایی هستند که شاسی ماشین را به سیستم جلوبندی وصل می کند. همچنین طبق ها توسط اتصال سیبک ، به چرخ وصل می شوند. طبق شامل چندین عدد بوش می شود. وظیفه ی بوش ها این است که طبق ها را به شاسی خودرو وصل می کند.
برای وصل کردن قطعات سیستم جلوبندی به یکدیگر از قطعاتی به نام بوش استفاده می شود که در بیشتر موارد از جنس لاستیک طبیعی هستند. برای حذف صدا هنگام حرکت، حذف کردن لرزش و هم چنین تحمل کردن بعضی از ضرباتی که وارد می شود از بوش ها به دلیل خاصیت الاستیکی که دارند استفاده می شود. از مزایای بوش های لاستیکی این است که در برابر کشش و همچنین دما های پایین مقاومت خیلی خوبی دارند. ولی وقتی که به دلیل سرعت بالای حرکت، دما بالا می رود به شکست و ترکیدگی دچار می شوند، که در این موارد می توان از بوش هایی که از اورتان ساخته شده است استفاده کرد زیرا در برابر حرارت مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند ولی از معایب آن می توان به عدم انعطاف پذیری که نوع لاستیکی داراست اشاره کرد که باعث می شود خودرو نرمی و هندلینگ خوبی را نداشته باشد.آسیب های بوش طبق
از علائم فرسودگی بوش طبق، این است که غالبا این لاستیک دچار ترک می شود و مماس با نقطه ای می شود که فلز در آن قرار دارد که این مساله باعث ایجاد سر و صدا می شود و مشکلات زیادی را به وجود می آورد.
خرابی و فرسودگی بوش طبق معمولا به خاطر استهلاک است و در زاویه ای که چرخ ها دارند هم نیز کمی تاثیر می گذارد.
اگر خودرو در حرکت اولیه یا در سرعت گیر ها و یا هم چنین در گرفتن یا آزاد کردن پدال گاز و ترمز، سر و صدای زیادی ایجاد کند، می توان متوجه خرابی بوش طبق شد.
به طور کلی، خرابی بوش طبق ها موجب می شود که صدا های اضافی و لاستیک سایی و هم چنین کشیدن فرمان را مشاهده کنیم.
در بهترین حالت، با خرابی بوش ها مواجه می شویم زیرا تنها با تعویض بوش ها، مشکل حل خواهد شد در غیر این صورت باید طبق به طور کامل تعویض شود.انواع بوش طبق
بوش طبقی که در ماشین های مختلف استفاده می شود، از لحاظ ساختار با یکدیگر متفاوت هستند و هر خودرو بوش طبق مخصوص به خود را دارد. خودروی پراید، شامل دو عدد طبق می شود که در جلو و دو طرف خودرو یعنی چپ و راست قرار دارند، که هر دو با هم یکی هستند و هیچ تفاوتی ندارند. در خودروی پراید، از دو نوع بوش طبق فلزی و لاستیکی استفاده می شود که برای کلیه مدل های خودرو پراید، کاربرد دارد. برای خودرو های سمند و پژو 405 و پژو پارس، از دو نوع بوش طبق که بوش طبق جناقی و بوش طبق لبه دار نام دارند، استفاده می شود. در هر خودرو از دو عدد بوش طبق لبه دار و دو عدد بوش طبق جناقی ، استفاده می شود که هر دو لبه دار و هر دو جناقی با هم یکی هستند. هم چنین برای خودرو 206 بوش طبق گرد کاربرد دارد. در خودروی پژو 206 از دو عدد طبق در جلوی خودرو و در چپ و راست و در قسمت پشت چرخ ها استفاده می ¬شود و طبقی که در چپ و راست قرار می گیرند، با یکدیگر فرق دارند. هر یک از این طبق ها ، دارای دو عدد بوش هستند.
دقت در ابعاد این بوش طبق ها هنگام تولید، بسیار مهم و ضروری می باشد زیرا در صورت ایجاد خرابی و نیاز به تعویض این بوش طبق ها، باعث می شود این قطعه به سختی مونتاژ شود و دچار لقی در جای خود شود. در صورتی که در قسمت های لاستیکی این بوش طبق ها، از مواد مرغوب استفاده نشود و دارای کیفیت مناسبی نباشد در طی مدت کمی، دچار خرابی و پوسیدگی و خشک شدن و پارگی می شود.
در نتیجه چون طبق یکی از اجزای مهم و حیاتی در جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو محسوب می شود، باید در ساخت خود طبق و هم چنین بوش های آن، از مواد مرغوب استفاده کرد و دقت لازم را به عمل آورد. زیرا گاهی می توان با هزینه ی کمی مثل تعویض بوش طبق ها، از هزینه های هنگفت مثل سایش و تعویض لاستیک ها جلوگیری کرد.