تهیه شده از مرغوب ترین مواد اولیه
سازگار با تمامی شرایط آب و هوایی
بلبرینگ چرخ
بلبرینگ از مهم ترین قطعات جلوبندی خودرو است. هر نوع وسیله ای که چرخ داشته باشد شامل بلبرینگ می شود. کار بلبرینگ، تسهیل کردن چرخش چرخ از طریق کاهش اصطکاک بین دو سطح است. بلبرینگ نهایتا صدای ناشی از چرخش را کم می کند.
به دلیل این که بلبرینگ ها تنش زیادی را تحمل می کنند از فولاد مستحکم ساخته می شوند که در رده فولاد 52100 قرار می گیرند یعنی یک درصد کربن و یک درصد کرم دارند و توسط عملیات حرارتی سخت تر هم می شوند.
به طور معمول بلبرینگ ها شامل 4 قسمت استاندارد هستند که شامل رینگ داخلی، رینگ خارجی، قفسه و اعضای غلتان، تعدادی از بلبرینگ ها قطعاتی به نام محافظ دارند.
ساخت رینگ های داخلی و خارجی به ترتیب شامل مراحل زیر می باشد:
- از ماده خام با استاندارد فولاد رینگ فورج شده تهیه می شود
- تراشکاری
- سنگ زنی بدون مرغک
- عملیات حرارتی
- تست سختی
- سنگ زنی خشن
- سنگ زنی نهایی
- هونینگ و پرداخت نهایی
- شستن
- ضد زنگ زدن
- آماده مونتاژ کردن
در زیر به اختصار مراحل فوق را شرح می دهیم.
برای ساخت رینگ های داخلی و خارجی از مواد خامی که به شکل لوله هستند در ابعادی که مورد نیاز است استفاده می شود. سپس رینگ ها توسط ماشین اتوماتیک در ابعادی بزرگتر از ابعاد لازم برش داده می شوند. به دلیل اینکه فولاد ها طی عملیات حرارتی دچار تغییر شکل می شوند رینگ ها را در ابعاد بزرگتر برش می دهند که در نهایت پس از عملیات حرارتی ماشین کاری شوند. رینگ ها چند ساعت در کوره عملیات حرارتی با میزان دمای 1550 درجه فارنهایت قرار می گیرند و پس از آن وارد حمام روغن می شوند تا خنک و در پی آن سخت گردند. این مرحله از سخت کاری باعث ترد شدن رینگ ها می شود به همین دلیل باید عملیات بازپخت صورت گیرد که در حدود 1 ثانیه در دمای 300 درجه فارنهایت قرار می گیرد و پس از آن در هوا قرار می دهند تا سرد شود که طی این عملیات حرارتی رینگ ها سخت و مستحکم می شوند. سپس رینگ ها وارد مرحله نهایی شدن می شوند که چون بریدن آن ها به دلیل استحکام زیاد با ابزار برش بسیار سخت است توسط چرخ سنگ برش داده می شوند و کلیه ی قسمت های رینگ به وسیله ی این سنگ به خوبی پرداخت می شود. نقاطی که ساچمه ها قرار می گیرند باید سنگ و لپینگ شود. سپس رینگ ها و ساچمه ها آماده ی مونتاژ می شوند.
ساخت ساچمه به ترتیب شامل مراحل زیر می باشد:
- سیم
- برش و پرس سرد
- با ویبراتور پلیسه های ریز را تمیز کاری می کنیم
- از بین بردن پلیسه
- عملیات حرارتی
- سنگ زنی
- لپینگ
- بازرسی ترک های مویی
- لپینگ مخصوص
- تست مغناطیسی ترک
- شستن
- ضد زنگ زدن
- بسته بندی
در زیر به اختصار مراحل فوق را شرح می دهیم.
برای ساخت ساچمه از یک سیم ضخیم استفاده می شود که سیم را با استفاده از سیستم غلتاننده به ماشین برش وارد می کنند و به قطعه های کوچک تبدیل می شود و طی فرآیند فورج سرد به ساچمه تبدیل می شود که اسلاگ نام دارد . مقداری پلیسه در وسط قطعه به وجود می آید که در ادامه کار به وسیله ی ماشین پلیسه گیر هموار می شود . عملیات حرارتی رینگ ها و ساچمه ها شبیه به هم هستند زیرا جنس فولاد آن ها یکی است . مرحله بعدی فرم دادن ساچمه ها با ماشین های سنگ زنی است و سپس وارد ماشین لپینگ که چرخ های چدنی دارد می شوند و از محلول ساینده استفاده می شود و در نهایت یک کره با دقت بسیار بالا تهیه می شود.
ساخت قفسه های بلبرینگ به ترتیب شامل مراحل زیر می باشد:
- ماده خام
- برش مازاد داخل وخارج
- شکل دهی
- بازرسی
- ساچمه زنی
- آماده سازی برای مونتاژ
در زیر به اختصار مراحل فوق را شرح می دهیم.
با پرس شدن یک ورق تقریبا نازک قفسه های فلزی به دست می آیند و توسط قالب به شکل نهایی خم می شوند. اگر قفسه ها پلاستیکی باشند توسط عملیاتی تولید می شوند که تزریق پلاستیک نام دارد.
مونتاژ بلبرینگ به ترتیب شامل مراحل زیر می باشد:
- مونتاژ
- رینگ داخلی را درون رینگ خارجی قرار می دهیم
- جایگذاری ساچمه ها
- جایگذاری قفسه
- شستن
- مغناطیس زدایی
- تست لقی
- ضد زنگ زدن
- بسته بندی
برای کنترل کیفیت بلبرینگ بعد از ساخت تست های حرکتی زیادی انجام می شود تا مقدار آلیاژ و سختی و استحکام بلبرینگ کنترل شود.
وقتی بلبرینگ خراب است دو مشکل قفل شدن لاستیک ها و لق زدن چرخ ها به وجود می آید که نهایتا موجب در رفتن چرخ ها می شود.
برای کاهش آسیب ناشی از مشکلات بلبرینگ باید بر روی دست انداز ها سرعت خودروی خود را کاهش دهیم و در مرغوبیت کیفیت بلبرینگ دقت لازم را داشته باشیم و هم چنین هر 5000 کیلومتر چرخ ها را چک کنید تا متوجه خرابی بلبرینگ ها بشوید.
از علائم و نشانه های خرابی بلبرینگ می توان به دو مورد اشاره کرد:
- لرزش
- صدای ناهنجاری که از چرخ ها به گوش می رسد که با افزایش سرعت تند تر می شود.