یاتاقان در اصول مکانیکی چیست وچه دلایلی باعث یاتاقان زدن خودرو میشود ؟ در موتور خودرو قطعه ای به نام یاتاقان وجود دارد که روی میل لنگ قرار دارد که این قطعه بالشتک هایی هستن که میل لنگ رو روی موتور نگه می دارد .
در اصطلاح مکانیک ها وقتی میگویند خودرو یاتاقان زده منظورشون همون بالشتک ها هستش که فرسوده شده و کار خودش رو به خوبی انجام نمیدهد و باعث یاتاقان زدن ماشین میشه و موتور به خاموشی مطلق دچار میشود .بغل یاتاقانی یک قطعه ای است به شکل حلالی است که وظیفه آن تنظیم کردن لقی بین میل لنگ هستش تعداد این عطعه درون موتور ممکن است مختلف باشد و در حد معمول بین 2و4تا می باشد محل قرار گرفتن تین قطعه بین بلوک سیلندر و کپی های سیلندر هستش این قطعه سایز های مختلفی داره تا به این وسیله لقی افقی میل لنگ رو تعویض میکند.
یکی از اصلی ترین قسمت مربوط به چرخش موتور یاتاقان هستش .این قطعه باعث از بین رفتن اختلالات و اصطحکاک بین فلزات و الیاژهای موتور می شود . وظیفه یاتاقان با حرکت روی لایه روغن تماس میل لنگ با شاتون را برقرار میکند و در صورت از دست دادن روغن فلزات به یک دیگر صدمه بزرگی وارد میکند .و دراخر اگر این اتفاق بیافتد صدای زیادی از موتور خارج میشود که باید سریعا به تعمیرگاه های مجاز خودرو رو رساند .اگر زودتر خودرو رو به تعمیر گاه های مجاز رساند باعث پیشگیری از هزینه های زیاد میشود ولی اگر دیر تر این عمل انجام شود هزینه های بالایی برخوردار است.
اگر براده های میل لنگ و یاتاقان ها روی سطح کارتل روغن جمع شود باعث جمع شدن پلیسه ها و رسوب در توری فیلتر روغن میشود .
علائمی که باید برای جلوگیری از یاتاقان زدن خودرو به ان توجه کرد :
یکی از اصلی ترین دلایل چک کردن روغن موتور است راننده خودرو باید حواسش به چراغ روغن بشود البته قبل این عمل باید راننده به کیلومتر کارد ماشین باشد
گاز خوردن بیش از حد خودرو باعث فشار بیش از حد به موتور میشود حد معمول دور موتور باید زیر 1000 rpmباشد و اگر این دور موتور بالا باشد باعث فشار زیاد به موتور خودرو می شود اگر این دور موتور بالا باشد صدای یاتاقان ها و سوپاپ ها به گوش میرسد اگر این فشار بالا باشد خودرو دچار یاتاقان زدن می شود و باید میل لنگ رو به ترشکاری برد و بر اساس استاندارد ها تعمیر شود.
یکی دیگه از دلایل یاتاقان زدن خودرو پمپ نکردن روغن به موتور است که اگر این عمر اتفاق نیافتد باعث قفل کردن موتور و یاتاقان زدن میشود.
یکی دیگه از دلایل یاتاقان زدن خودرو این است که دور موتور به محدوده قرمز کیلومتر وارد میشود نباید این عمر اتفاق بیافتد ای باعث فشار به خودرو و صدای میل انگ و سوپاپ ها در میاد
در موتور خودرو هر قطعه وظیفه خاصی دارد و اگر هر قطع های به خوبی وظیفه خود را انجام ندهد باعث مشکل توی سیستم موتور رخ میدهد .بعنوان مثال:
میل لنگ:
وظیفه میل لنگ حرکت رفت وبرگشت پیستون را به حرکت دورانی تبدیل میکند
وقتی هنگام گاز دادن موتور صدای از داخل موتور وارد میشود که بنظر خودتان غیر معقول است باید هرچه سریع ترین به مکانیک مراجعه شود شاید میل لنگ وظیفه خود را به خوبی انجام نمیدهد و یکی دیگه از علائم زور نداشتن قدرت موتور است که خود راانده متوجه میشه که خودرو توی دنده های سنگین و شتاب انچنان قدرتی ندارد و باعث بیش از حد به موتور ماشین می شود میل لنگ قدرت موتور است که جزو اصلی ترین قطعه داخل موتور ماشین می باشد
در فصل تابستان وظیفه این قطعه دوبرابر شده و باید از سلامت خودرو مطمئن بود چرا که کولر ماشین قدرت خنک کردن و کمپرس کردن رو از میل ماشین دریافت میکند و اگر میل لنگ و موتور ضعیف شده باشد باعث فشار زیادی به خودرو می شود که باعث یاتاقان زدن و حتی شاتون زدن خودرو می شود
در برخی از موارد که میشه به ان ها توجه کرد نشت کردن بنزین سر پیستون هستش و باعث خشک کردن رینگ شده و دراخر درمحفظه بوش خوردگی ایجاد میکند استفاده کردن از رینگ نامرغوب می تواند به بوش اسیب برساند