تعریف واشر سرسیلندر و اهمیت قطعه:واشر سرسیلندر به قطعه ی مابین سرسیلندر و خود سیلندر گفته می شود که اصلی ترین وظیفه ی آن آماده سازی کامل قسمت های مختلف موتور مانند احتراق، روغن رسانی و آب می باشد.
جنس واشر سرسیلندر از فولاد و مس و پنبه نسوز می باشد، بسیاری از صاحبان خودروها با سوختن واشر سرسیلندر دست و پنجه گرم کرده اند. همیشه هنگامی که به تعمیرگاه ها مراجعه می کنید تعداد زیادی از خودرو هایی را می بینید که واشر سرسیلندر سوزاندند. اصطلاحا به سوختن واشر سرسیلندر، دفورمه واشر می گویند که این شکل باعث آسیب زدن به آبندی میان قسمت های مختلف پیشرانه اتومبیل می شود. واشر مابین بدنه پیشرانه و سرسیلندر است که از لایه ای مقوایی مسی بسیار محکم و مواد غیر قابل اشتعال در برابر حرارت های بالا و همچنین از ردیف های فولادی ساخته می شود که علاوه بر مسئولیت هماهنگ کردن، سرسیلندر به بدنه ی پیشرانه اجازه می دهد که گردش آب و روغن بدون اینکه با هم مخطوط شوند انجام گیرد و همچنین وظیفه آبندی فضای سر بسته ی احتراق را به عهده دارد.
علت های احتراق واشر سر سیلندر چیست؟
به مشکل خوردن واشر سرسیلندر و سوختن آن دلیل های زیادی را به همراه دارد از جمله:
درست کار نکردن ترموستات
پس دادن و نشتی در رادیاتور خودرو و تخلیه آب اتومبیل
فشار زیاد در پیشرانه اتومبیل
توجه نکردن به آمپر اتومبیل
از بین رفتن کامل واشر
هنگام تهیه و خرید واشر سرسیلندر حتما توجه داشته باشید که قطعه مورد نظر اصل باشد زیرا قطعه های اصل دارای کیفیت بالا و طول عمر بیشتر است در کل علت های سوختن و از بین رفتن واشر اتومبیل را در قسمت ذیل توضیح می دهیم:
فشار آمدن به پیشرانه اتومبیل و داغ شدن آن به دلیل عدم وجود آب در رادیاتور و جوش آمدن موتور
کم توجهی استادکار در بستن صحیح واشر سرسیلندر که بستن این قطعه مستلزم دقت بسیار زیادی است به این صورت که کلمه Top حک شده روی واشر در بالا قار گرفته و قسمت مسی آن به سمت پایین و به روی سیلندر قرار گیرد.
اگر سرسیلندر را از پیشرانه جدا کنیم در واقع این قطعه از بین رفته حساب می شود. و همینطور موتور خودرو هم به دلیل کارکرد زیاد و توقف های طولانی در ترافیک ها از بین می رود. در آخر باز خاطر نشان می شود که توجه به میزان آب موجود در رادیاتور و پس ندادن آب از رادیاتور و کیفیت سر سیلندر بسیار اهمیت دارد، همینطور از ضد یخ در تابستان هم باید استفاده کرد.
بعد از ذکر علت های سوختن و از بین رفتن واشر سرسیلندر، چند مورد از نشانه های خرابی این قطعه را ذکر می کنیم:
خارج شدن آب از اگزوز اتومبیل
بالا رفتن بیش از حد نرمال دما و حرارت موتور
وارد کردن کمپرس به درون رادیاتور
مخلوط کردن روغن و آب
تاخیر داشتن در روشن شدن اتومبیل و ایراد در موتور
سرعت نداشتن و قدرت اتومبیل
و نکته مهم اینکه در هنگامی که پیشرانه اتومبیل گرم است و از اگزوز بخار خارج می شود می تواند از سوختن و یا نیم سوز بودن واشر باشد.