فیلر گیری عملی است که محدوده انعطاف پذیری و لقی سوپاپ ها و انگشتی های درون موتور اتومبیل را تنظیم می کند. قطعات فلزی وقتی گرم می شوند، منبسط شده و اندازه آنها تغییر می کند. در داخل موتور خودرو ها حرارت خیلی بالاست و این حرارت باعث تغییر فرم و شکل قطعات فلزی موجود در موتور خودرو از جمله سوپاپ ها می شود. تغییر در اندازه سوپاپ ها در عملکرد موتور تاثیر بسیار زیدی می گذارد. در هر فرآیند احتراق در موتور خودرو سوپاپ ها باز و بسته می شوند و قرار گرفتن سوپاپ ها در محل معین خود پس از هر باز و بسته شدن در عملکرد موتور خودرو بسیار مهم است. پس از مدتی سوپاپ ها بر اثر تغییر در اندازه در محل مشخص قرار نمی گیرند و در اصطلاح از تنظیم در می آیند. با فیلرگیری و شیم گیری دوباره سوپاپ ها را برای نشستن در جای معین خود تنظیم می کنند.
معمولا شرکت های سازنده خودرو میزان مشخصی لقی برای سوپاپ ها تعیین می کنند که هم کارکرد موتور خوب و تنظیم باشد و هم اصطکاک زیادی بین قطعات بوجود نیاید. از نشانه های تنظیم نبودن عملکرد سوپاپ ها که باید برای فیلر گیری و تعویض شیم ها اقدام شود می توان به شنیدن صدای نا مطلوب از سوپاپ ها و کاهش قدرت و بازدهی موتور و افزایش بیش از حد مصرف سوخت اشاره کرد. اگر فیلر گیری شل انجام شود، موتور حین کار صدای بیشتری تولید می کند و اگر فیلر گیری سفت انجام شود، موتور سنگین کار می کند.
برای فیلر گیری بهتر، باید از ابزار های مخصوص فیلر گیری استفاده کرد و به میزان لقی استاندارد سوپاپ ها و تنظیم صحیح انگشتی ها توجه کرد. فیلر گیری باید توسط مکانیک ها و تعمیرکاران ماهر انجام شود. با انجام فیلرگیری صحیح و اصولی قدرت و بازده موتور افزایش و مصرف سوخت و تولید گازهای آلاینده ی هوا کاهش می یابد. تشخیص اینکه چه زمانی خودرو به فیلر گیری نیاز دارد به دو روش سنتی و اصولی انجام می شود. در روش سنتی مکانیک با دقت در صدای موتور حین عملکرد متوجه نیاز به فیلر گیری می شود. در روش اصولی مکانیک با آزمون پنج گاز از طریق دستگاه متوجه نیاز موتور به فیلر گیری می شود.
موتور بعضی از اتومبیل ها به جای فیلر، شیم دارند که شیم ها هم دقیقا همان عمل فیلر ها را انجام می دهند. البته بر خلاف فیلر گیری، شیم گیری توسط تراشکار و معمولا زمانی که سرسیلندر را باز می کنند، انجام می شود.
خودرو های جدید دیگر فیلر و شیم ندارند و در نسل جدید خودرو ها قطعه ای بنام استکان تایپیت عمل آب بندی و تنظیم سوپاپ ها را به صورت خودکار یا با فشار روغن انجام می دهد.
خودرو های پراید تا سال 1392 و پژو 206 تیپ یک و دو و سه و تمام مدل های پیکان و نیسان وانت و مزدا وانت و پی کی و دوو ماتیز و ریسر فیلر دارند و باید فیلر گیری شوند. آب بندی سوپاپ ها در خودرو های پژو 405 با موتور xuV ،پژو پارس با موتور 1800 و سمند 1800 با شیم گیری انجام می شود. خودرو های پراید مدل 1393 به بالا (که استاندارد یورو 4 دارند)، پژو 206 تیپ چهار و پنج و شش TU5، سمند ef7 با موتور ملی، ریو، مزدا 3 ، رانا و برلیانس هم استکان تایپیت دارند. در خودرو هایی که استکان تایپیت دارند باید حتما از روغن موتور های 10-40 برای پر کردن استکان تایپیت ها استفاده شود.