کاربراتور چیست ؟
وسیله ای است در داخل موتور خودرو که تامین سوخت آن را انجام می دهد .
وظیفه ی کاربراتور چیست ؟
وظیفه ی کاربراتور مخلوط کردن بنزین و هوا به یک نسبت معین می باشد .
اجزا یک کاربراتور ساده :
اجزا کاربراتور پیشرفته :
قسمت های کلی کاربراتور :
محفظه ی گاز – ساسات – بدنه – محفظه راه انداز – پمپ شتاب دهنده - ونتوری
ونتوری چیست ؟
ونتوری از اجزا کاربراتور است که تعیین کننده ی نوع کاربراتور نیز هست که کاربراتوربر اساس ونتور به دو نوع تقسیم می شود :کاربراتور با ونتوری ثابت و کاربراتور با ونتوری متغییر
ساسات چیست ؟
ساسات قطعه ای در خودروهای قدیمی و اگر خودروی جدید و امروزی دارید به دنبال ساسات نباشید چون ساسات دکمه ای است که روی دریچه هوای کاربراتور و بالای لوله ی کاربراتور ماشین هایی که موتور کاربراتوری دارند به همین خاطر به ساسات دکمه ی دریچه کاربراتور هم می گویند.
در واقع دو نوع ساسات داریم : ساسات مکانیکی و ساسات خودکار .
ساسات مکانیکی : در ساساات مکانیکی دکمه ای روی داشبورد خودرو قرار داده شده است که باید به دریچه ساسات وصل شود و با کشیده شدن این دکمه ، دریچه ی ساسات بسته می شود و اینگونه هوای ورودی به کاربراتور را کنترل می کند .
ساسات خودکار : بیشتر کاربراتورها ساسات خودکار دارند که با منیفولد کنترل می شود . درون ساسات خودکار یک فنر ترموستاتی و یک پیستون قرار دارند که به دریچه ی ساسات متصل هستند و زمانی که موتور سرد است با کوک شدن فنر ترموستاتی دریچه ی ساسات بسته می شود و زمانی هم که موتور گرم می شود با گرمای منیفولد دود از ساسات عبور می کند و فنر را باز میکند و در نتیجه با مکش منیفولد که جذب ورودی به پیستون را همراه دارد ، دسته ی منیفولد دریچه ی ساسات را باز می کند .
کارکرد و وظیفه ی ساسات چیست ؟
ساسات کاربراتور با گردش آب گرم کار میکند و وظیفه اش کنترل هوای ورودی به دریچه کاربراتور است و باز و بستن دریچه کاربراتور را بر عهده دارد به طوری که در هوای سرد و زمستان که مخلوط هوا و بنزین مشکل است با وارد شدن سوخت غنی شده موتور باعث می شود که خودرو راحت تر روشن شود زیرا که در هوای سرد با برخورد مخلوط سوخت و هوا به دیواره های کاربراتور تقطیر میشود و به سیلندر نمی رسد و وجود ساسات و عملکردش در کاربراتور باعث می شود که مکش کاربراتور در هنگام استارت زدن افزایش یابد . همانطور که گفته شد در موتور های انژکتوری این قطعه وجود ندارد بنابراین این عملکرد در موتور های جدید به صورت دستی کار نمی کند و به طور خودکار و سیستماتیک صورت می پذیرد .
اجزا ساسات در کاربراتور :
ساسات روی کاربراتور دارای یک شلنگ ورودی آب و یک شلنگ خروجی آب می باشد .
علائم خرابی ساسات :
• زمانی که موتور گرم است و در دور آرام خاموش می شود و یا حتی در زمان سرد بودن موتور ، خودرو در دور آرام هم خاموش می شود و در کل وقتی موتور روشن می شود ولی دوباره خاموش می شود مشکل از ساسات است که نشان دهنده ی این است که ساسات گیر کرده است .
• زمانی که موتور خودرو بنزین زیاد مصرف می کند این هم نشانه ی این است که ساسات گیر کرده است .
زمانی ساست گیر میکند باید ساسات را رفع گیر کنید .
محل های گیر کردن ساسات :
اگر ساسات گیر کرده بود ابتدا شلنگ های ورودی و خروجی آب را چک کنید که آب گرفتگی نداشته باشد و اگر داشت رفع گیری کنید .
هم چنین اهرم ساسات را هم چک کنید زیرا امکان گیر کردن اهرم بندی وجود دارد که باعث بسته شدن دریچه ی ساسات می شود .