یکی از اجزای تشکیلدهنده اصلی در قسمت موتور خودروهای انژکتوری، سنسور دریچه گاز است.
این سنسور با کم یا زیاد بودن مصرف سوخت نیز ارتباط مستقیم دارد و در صورت خرابی، باعث گاز خوردن بیدلیل خودرو و به دنبال آن مصرف بالای سوخت میشود.
سنسور موقعیت دریچه گاز چیست؟
سنسور موقعیت دریچه گاز یک مقاومت متغیر است. این سنسور روی دریچه گاز و نزدیک به استپر موتور قرار دارد و توسط یک میله به پولکی که درون دریچه گاز وجود دارد متصل میشود. با باز و بسته شدن پولکی، سنسور، اطلاعاتی را بهصورت ولتاژ برای کامپیوتر ارسال میکند. کامپیوتر با توجه به اطلاعات دریافتی میزان سوخت و هوا رو تنظیم میکند تا عملیات احتراق و پاشش سوخت بهدرستی در موتور خودرو انجام شود. اگر بخشهایی که بر عملکرد سنسور تأثیرگذار هستند هیچگونه مشکلی نداشته باشند، میزان مصرف خودرو در حد استاندارد خواهد بود. در شرایطی که سنسور عملکرد درستی داشته باشد، خودرو در دور آرام بدون مشکل حرکت کرده و به اصطلاح کپ نمیکند.
سنسور دریچه گاز در مصرف سوخت تأثیرگذار است. هنگامیکه راننده به خودرو گاز میدهد وضعیت باز و بسته بودن، ولتاژ و زاویه سنسور تغییر میکند. در این شرایط کامپیوتر مقدار هوای ورودی به منیفولد را توسط سنسور مپ (سنسور فشار و دمای هوای ورودی) اندازهگیری کرده و میزان پاشش بنزین را تنظیم میکند.
در خودروهای پراید از چهار مدل مختلف استفاده میشود. در حالی که در خودروهایی همچون پژو ۴۰۵، پارس و سمند از دو مدل شاخکدار و همچنین سیستم مدل ساژم استفاده شده است. در مجموع باید گفت که در تولید اکثر خودروهای داخلی سنسور دریچه گاز شاخکدار به کار برده میشود. این مدل سنسور، خرابی کمتری نسبت به سایر مدلها دارد.
سنسورهای دریچه گاز بر اساس نوع کامپیوتر بر روی خودرو نصب میشوند. در هر مدل کامپیوتر باید مدل مخصوص به همان خودرو را مورد استفاده قرار داد؛ در غیر اینصورت نصب مدل دیگری بر روی خودرو جوابگو نخواهد بود و مشکلات متعددی ازجمله ریپ زدن خودرو را به همراه خواهد داشت.
علائم خرابی سنسور دریچه گاز:
بالا ماندن دور موتور
کپ کردن خودرو در دور موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰
تأخیر در گاز خوردن خودرو
افزایش مصرف سوخت
خاموش شدن خودرو در هنگام سرد بودن