میل موجگیر که به آن میل تعادل و یا استرس بار نیز گفته میشود میله ای از جنس فولاد است که در دو سر خود دارای بوش بوده و اغلب میان دو چرخ یک محور قرار میگیرد تا بتواند دو چرخ را به یکدیگر متصل کند.
وجود این قطعه برای حفظ تعادل کلی شاسی خودرو و جلوگیری از چرخش آن در هنگام پیچ ها بسیار ضروری است.محل قرار گیری میل موجگیر
میل موجگیر (Anti-roll bar) اغلب در قسمت زیرین کاپوت خودرو وصل شده و سر فنر های موجود در طرفین اتومبیل را به یکدیگر وصل میکند. البته جای میل موجگیر در خودرو های مختلف ممکن است متفاوت باشد؛ برای مثال، در اتومبیل هایی که از سیستم تعلیق بهره میبرند، این میله در قسمت زیرین بازو ها نصب میشود.
این قطعه معمولا از طریق دو اتصال محوری در دو طرف به شاسی نیز متصل میشود و جهت بالا بردن تعادل اتومبیل و جلوگیری از چپ شدن آن به کار گرفته میشود، در نتیجه باید گفت این میله وسیله ای است که می توان از طریق آن ثبات خودرو را هنگام حرکت سریع در پیچ های تند حفظ نمود.
میل موجگیر در بیش از ۶۰ درصد خودرو های امروزی در قسمت جلو نصب شده و بعضی از خودروهای اسپرت نیز در قسمت عقب خود از وجود این میله بهره مند میباشندمیل موجگیر چکار میکند؟
اولین و اصلی ترین وظیفه میل موجگیر، مقاومت در مقابل رول و چپ کردن خودرو میباشد. هنگامی که اتومبیل شما در دست انداز بیفتد، یکی از تایر های آن بالاتر از تایر دیگری و یا پایین تر از آن قرار میگیرد که در این صورت امکان چرخش آن حول محور طولی خودش به وجود میآید؛ به این حالت رول یا چپ شدن گفته میشود.
اگر خودرو در حال چپ شدن باشد، میل موجگیر با پیچیده شدن خود و انتقال نیرو به تایر و سیستم تعلیق مجاور از چپ کردن خودرو جلوگیری کرده و مانع بروز این اتفاق میشود. در نتیجه، میتوان گفت میل تعادل سبب میشود تا سر نشینان خودرو احساس راحتی کنند و بدن آنها هیچ گونه مکانیزمی برای دفع این حرکات نداشته باشد، در حالی که حرکات عمودی اتومبیل تا حدودی از طریق ستون فقرات تحمل میشوند.
اگر بخواهید وظیفه دوم میل موجگیر را بدانید، باید در هنگام دور زدن اتومبیل به این موضوع توجه نمایید. وقتی راننده یک پیچ را دور میزند، نیروی تایر های داخل پیچ در این حین کمتر شده و در عوض نیروی تایر های بیرونی بیشتر میشود. این موضوع میتواند سبب جدا شدن تایر های داخل پیچ از زمین شود.
در چنین شرایطی، میل موجگیر با توزیع نیرو از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کرده و در نهایت کل خودرو به صورت یکسان و با پایداری بالا، پیچ را طی میکند. با توجه به دو مورد ذکر شده در رابطه با میل تعادل، نتیجه میگیریم عدم وجود این میله سبب میشود تا اتومبیل به راحتی چپ کرده و در این صورت هیچگونه امنیتی برای افراد داخل خودرو باقی نمیماند.
اجزای تشکیل دهنده میل موجگیر
میله ای از جنس فولاد میباشد که دارای دو بازوی اهرمی است. این دو بازوی اهرمی میل تورشن یا میل پیچشی را به چرخش در میآورند. در هر تکان چرخ ها، هر دو اهرم در یک جهت مشخص حرکت میکنند که در این حالت میل موجگیر هیچ تاثیری در حرکت آنها ندارد.
معایب استفاده از میل موجگیر سفت
میل موجگیر با آنکه نقاط مثبت و مزایای زیادی دارد اما برخی از آن ها بسیار سفت بوده و دارای معایبی هستند. میل موجگیر دو سر فنر های چپ و راست را به هم متصل کرده، این اتصال سبب کم شدن استقلال فنر های چپ و راست شده و سیستم تعلیق لاستیک را در تماس با سطح جاده نگه میدارد.
این سیستم به هر یک از چرخ های خودرواجازه میدهد تا به صورت جداگانه خود را با وضعیت و شرایط جاده وقف دهند. در برخی از شرایط امکان نیاز به چرخ سمت راست افزایش و چرخ سمت چپ نیز کاهش بیابد، اما اگر این دو چرخ به یکدیگر وصل باشند هیچ کدام از آن ها توانایی برقراری حداکثر تماس با سطح زمین را نخواهند داشت.
اگر میل موجگیر نیز بیش از حد سفت باشد ممکن است یکی از چرخ ها در پیچ های تند به طول کامل از زمین جدا شود. میل موجگیر چرخ بیرونی را به سمت پایین فشار میدهد تا تماس آن با زمین حفظ شود و از طرفی دیگر، چرخ سمت داخل را به سمت بالا فشار میدهد تا از فشاری که روی فنر آن سمت وجود دارد کاسته شود.
در صورت سفت بودن بیش از حد میل، نیروی رو به بالا بیشتر از نیروی فنر شده و همین موضوع سبب جدا شدن کامل چرخ های خودرو از سطح زمین خواهد شد.اختلالات میل موجگیر
سیبک ها دارای گردگیرهایی نیز هستند که احتمال پاره شدن آنها بسیار پایین است اما از قسمت اتصالات ضعیف بوده و از طریق نفوذ گرد و خاک و آب، خاصیت چربی گریس داخل خود را از دست داده و مشکلاتی همچون لق زدن، شل بودن و … را به وجود میآورند. بنابراین، میتوان گفت صدای تق تق و ضربه، به خصوص در حین چرخیدن فرمان (تحت فشار قرار گرفتن سبک) میتواند نشان دهنده خرابی رابط موجگیر باشد.