احتمالا شما نیز متوجه وجود پروانه در قسمت جلویی خودروها شده اید که در بسیاری از حالت ها در حالت چرخیدن است. علت وجود پروانه در خودروها به دلیل گرمای شدیدی است که در اثر عمل احتراق در خودرو تولید می شود و این موضوع سبب گرم شدن محیط اطراف موتور نیز می گردد.
همان طور که می دانید آب درون خودرو توسط واتر پمپ به دور موتور در حال چرخیدن است از این رو گرمای موتور به آب داده می شود. گرمای آب نیز می بایست گرفته شود تا بتواند عمل خنک کردن موتور خودرو را انجام دهد. آب پس از آنکه به دور موتور می چرخد وارد رادیاتور شده و از این طریق خنک می شود. آب موجود در رادیاتور خودرو طی فرآیند دو مرحله ای خنک می شود. اول اینکه از یک مسیر طولانی با سطح مقطع کم عبور کند و یا در زمان عبور از رادیاتور از طریق برخورد هوای محیط پیرامون با آب. خودروها از پروانه ها کمک می گیرند تا بتوانند عملکرد عبور هوای محیط را در رادیاتور انجام دهند.
عملکرد و وظیفه پروانه فن نیسان
پروانه نیسان وظیفه اصلی به جریان انداختن هوا و عبور آن از رادیاتور را به عهده دارد. می توان گفت پروانه خودرو به عنوان یک دمنده عمل می کند. نیروی لازم برای به چرخش درآوردن پروانه از باتری تامین می شود. به این طریق که در سیستم الکتریکی نیروی یک موتور الکتریکی به پروانه منتقل شده و نیروی برق باتری به موتور متصل می گردد و موتور پروانه را به چرخش در می آورد. تنها زمانی که دمای آب افزایش می یابد شروع به کار می کند. در خودروهای کاربراتور فشنگی تعبیه شده است که با گرمای آب در ارتباط است و به محض افزایش گرمای آب فشنگی سبب اتصال جریان برق به موتور الکتریکی یا همان فن خودرو می شود. اما در خودروهای انژکتور عملکرد فشنگی برعهده سنسور دمای آب است. اگر فشنگی یا سنسور دما دچار خرابی گردد فن خودرو دائما کارمی کند تا هنگانی که مشکل برطرف گردد.
علائم خرابی پروانه فن نیسان
پروانه فن یکی از مهمترین بخش های سیستم خنک کننده هر خودرویی محسوب می شود و عدم کارکرد مناسب آن ممکن است علائم متعددی را به دنبال داشته باشد که ما در این بخش می خواهیم شما را با چند مورد از مهمترین آن ها آشنا کنیم تا در صورت مشاهده بلافاصله جهت تعویض و یا تعمیر پروانه فن مورد نظر اقدام نمایید.
افزایش بیش از حد دمای آب رادیاتور
همانطور که توضیح داده شد آب موجود در رادیاتور ها پس از پمپاژ شدن و خنک کردن محیط اطراف موتور دچار افزایش دما می شوند و فن ها نیز موظف هستند که دمای این آب را پایین بیاورند بنابراین می توان نتیجه گرفت که اگر این قطعه به درستی کار نکند نمی تواند آب درون رادیاتور را خنک کرده و به دمای مورد نظر برساند.
صدای تق تق کردن در قسمت جلویی خودرو
موقعیت مکانی پروانه های فن در خودرو در قسمت جلویی آن می باشد. شکستن این پروانه ها و یا اختلال در کار کردن به هر دلیلی باعث ایجاد صدایی تق تق مانند در قسمت جلویی خودرو می شود که بهتر است بلافاصله از وجود یا عدم وجود اختلال در این قسمت اطمینان حاصل کنیم.
از کار افتادن واتر پمپ
کار نکردن واتر پمپ ها نیز می تواند یکی دیگر از نشانه های خرابی پروانه فن باشد چرا که عملکرد این دو قطعه کاملا با همدیگر مرتبط می باشد و ممکن است در اثر خنک نشدن آب موجود در رادیاتور واتر پمپ ها نیز به علت دمای بالای آب دچار آسیب دیدگی شوند.