دمای آب رادیاتور و آب داخل موتور، همیشه جزء معیارهای اصلی است که یک راننده باید آن را بررسی کند. برای بررسی این دما، قطعه ای به نام فشنگی آب یا سنسور دمای مایع خنک کننده موتور وجود دارد. برای کنترل دمای آب داخل سیلندر یا مدار سیستم خنک کننده خودرو از فشنگی های مختلف در دماهای مختلف استفاده می شود. فشنگی بر اساس جایگاه و نقشی که دارد، برای نشان دادن دمای آب یا کنترل کردن میزان گرمای مایع خنک کننده به کار می رود.
وظیفه ی فشنگی برقراری جریان برای روشن شدن فن رادیاتور یا اعلام درجه ی آب به سیستم کنترل موتور ECU و یا کنترل دمای آب داخل مدار موتور می باشد.
برای تعویض فشنگی توصیه می شود هنگام تعویض سنسور، آب در داخل رادیاتور و سیستم خنک کننده موتور وجود داشته باشد و در صورت نیاز، آب یا مایع خنک کننده، اضافه و سیستم، هواگیری می شود.
دیر روشن شدن فن خودرو، روشن نشدن فن خودرو، بالا رفتن یک دفعه درجه آب، یکسره کار کردن فن خودرو، جوش آوردن ماشین، نشان ندادن درجه آمپر آب، بد استارت خوردن خودرو در فصل سرما، بالا رفتن مصرف سوخت خودرو، نشتی آب از دور سنسور، روشن شدن چراغ چک میتوانند از علائم خرابی فشنگی باشند.