در واقع وایر شمع کابل برق ماشین و از اجزای ضروری و مهم در موتور اتومبیل است. در خودروهای مجهز به موتور بنزینی برای احتراق سوخت درون موتور نیاز به جرقه است و این جرقه توسط شمع از کویل صورت می گیرد. وایرها ولتاژ بالا را از منبع تغذیه به شمع در محفظه احتراق انتقال می دهند. وایرها اکثرا از جنس سیلیکون ساخته می شوند. کابل استفاده شده در وایر شمع های مرغوب غالبا از کلاس حرارتی F بوده که جهت انتقال لحظه ای ولتاژ 40 تا 60 کیلوولت مناسب هست. برای اندازه گیری میزان مقاومت وایر شمع واحد اهم در فوت به کار برده می شود که تقریبا با ضرب مقدار اهم در حدود 30 سانت به دست می آید.
وایرها در 3 نوع دسته بندی می شوند؛
1-کابلهای سیمی
2 - نمونههای ابریشمی
3 -کابلهای بوبین دار
هر کدام از وایرهای فوق عیوب و مزیت های خاص خود را دارند.وایرهای سیمی در گذشته بیشتر در خودروهای کاربراتوری استفاده می شدند. با این که در برابر خمیده و کشیده شدن مقاومترند اما امروزه زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند. چون در اطراف خود جریان ها و میدان های مغناطیسی ایجاد می کنند و این جریان ها میتوانند در عملکرد قسمتهای دیگر خودرو از جمله ECU و انژکتورها خلل ایجاد کنند و باعث خرابی آن ها شود. هم چنین این میدانهای مغناطیسی می توانند در سیستم صوتی خودرو و دیگر قسمتها نویز و پارازیت ایجاد می کنند و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار دهند.
نمونه های ابریشمی مقاومت داخلی بسیار بالایی دارند و مشکل ایجاد نویز و پارازیت را ندارند. نسبت به وایر سیمی کاربرد بیشتری دارند ولی به علت بالا بودن مقاومت وایرها با کارکرد زیاد و یا جذب رطوبت، مقدار این مقاومت داخلی بسیار زیاد شده و در عمل جریانی که از خود عبور می دهد خیلی کمتر از جریان لازم برای جرقه زدن شمع ها است که باعث اختلال در عملکرد پیشرانه و در نتیجه افزایش مصرف سوخت میشود. رسانای جریان برق در وایرهای ابریشمی چند لایه الیاف مصنوعی آغشته به گرافیت به هم پیچیده شده مانند ابریشم است.
وایرهای بوبین دار نمونه های جدیدی هستند که در حال حاضر از آن ها بسیار استفاده می شود. لایه ای از جنس کروم و نیکل تشکیل دهنده ساختار این وایرهاست. برای رفع مشکل نویز مغزی باز هم از الیاف به هم پیچیده تشکیل شده است. وجود لایه ای از کروم و نیکل باعث می شود مشکل جذب رطوبت از بین برود. سرعت انتقال جریان هم به دلیل مقاومت پایین این وایرها مثل وایرهای با کابل سیمی بالاست. هم چنین لایه فلزی مستحکمی که در این وایرها وجود دارد مشکل بریده و قطع شدن را از بین برده است.
ساختار وایر شمع
محل اتصال وایرها از یک سمت کویل یا دلکو می باشد، که برای جلوگیری از ورود رطوبت به درون آن دارای یک سر ساده و کوچک می باشد، زیرا اگر رطوبت به داخل آن نفوذ کند سری که به کویل یا دلکو متصل است به درستی کار نمی کند و در نتیجه موتور روشن نمی شود که این اتفاق در خودروهای کاربراتوری بیشتر از خودروهای انژکتوری رخ می دهد. این قسمت دو سری دارد که یکی فلزی است که وظیفه اش تنها برقراری اتصال روی خروجی کویل یا دلکو است و دیگری به شمع متصل می شود و پیچیده تر است. کار این سری آب بندی و جلوگیری از بالا رفتن حرارت است. معمولا روکش این بخش از ترکیبات پلاستیکی خشک و لاستیک های انعطاف پذیر برای آب بندی کردن بهتر است.
یک مفتول فلزی در انتهای وایر وجود دارد که اتصال بهتر با سر شمع ها و قفل شدن روی سر شمع ها را میسر می کند. این مفتول دارای یک خار برجسته در قسمت انتهایی است که برای زمانی که وایرکشیده می شود از درپوش خارج نشود. درون مفتول مغزی رسانای جریان وجود دارد که مفتول به آن متصل است. انواع مختلف وایرها در بسیاری از بخش های گفته شده با هم اشتراک دارند. بخش مرکزی وایر از سیم در وایرهای کابل سیمی و از رشته های الیاف مصنوعی به هم تابیده تشکیل شده که وظیفه انتقال جریان را به عهده دارد.
برای جلوگیری از ایجاد نویز یک لایه محافظ که غالبا جنس آن آلیاژ، نیکل و مس است و دور آن را رشته های فلزی احاطه کرده اند روی الیاف وجود دارد که استحکام وایر را بیشتر می کند. برای جلوگیری از برق دزدی لایه ای ضخیم از عایق های فلزی از داخل وایر روی لایه محافظ قرار دارد. روی این لایه عایق یک لایه از الیاف شیشه ای پیچیده شده برای استحکام بیشتر نیز وجود دارد و بیرونی ترین قسمت وایر نیز بخش لاستیکی است که بیشتر به رنگ های قرمز و مشکی است و نقش پوسته بیرونی وایر شمع را ایفا می کند.