روغن ریزی خودرو
روغن ریزی در واقع همان نشتی روغن از خودرو می باشد که دلایل مختلفی دارد و باید خیلی زود دلیل آن کشف شود و مشکل را حل کنیم زیرا آسیب های زیادی را به خودروی شما وارد می کند. به دلیل اینکه لوله های انتقال روغن از جنس پلاستیک هستند و تحت فشار بالا هستند طی گذر زمان و استفاده پوسیده می شوند و دچار نشتی و روغن ریزی می گردند.
انواع روغن در خودرو
در خودروی شما چهار نوع روغن به کار رفته است که به طور مختصر به شرح آن ها می پردازیم. روغن موتور که غالبا تیره رنگ است و بوی آن شبیه بنزین سوخته می باشد و کم شدن آن به یکی از علل روغن ریزی و روغن سوزی و نامطلوب بودن کیفیت روغن استفاده شده می باشد. روغن هیدرولیک که رنگ روشنی دارد و بوی سوختگی ندارد ولی نشتی آن در صورتی که با حرارت خروجی اگزوز یا دینام تماس داشته باشد باعث آتش سوزی خودروی شما می شود و خطرناک است. روغن ترمز از آن دسته از روغن هایی است که خاصیت خورندگی بسیار بالایی دارد و در صورتی که روی بدنه ی خودرو بریزد رنگ آن را به سرعت از بین می برد. روغن گیربکس هم ازجمله روغن هایی است که در خودرو استفاده می شود.
بخش های معیوب خودرو هنگام روغن ریزی
- روغن ریزی روغن ترمز مربوط به پمپ اصلی ترمز و مخزن سیلندر ترمز چرخ عقب می باشد.
- اگر روغن ریزی از هیدرولیک و فرمان مشاهده شد روغن ریزی مربوط به مخزن روغن هیدرولیک، پینیون فرمان خودرو و فشنگی هیدرولیک می باشد.
در صورتی که روغن ریزی از موتور وجود داشت ممکن است مربوط به بخش های کاسه نمد و کانال های میل لنگ، کارتل و واشر درب سوپاپ، پوسته و پایه ی فیلتر روغن می باشد.
روش های عیب یابی روغن ریزی
برای رفع مشکل روغن ریزی خودرو، ابتدا باید محلی را که در زیر ماشین روغن ریزی داشته پیدا کرده و شناسایی کنیم سپس از نوع روغن را تشخیص دهیم.
برای این که متوجه روغن ریزی خودرو بشویم و علت آن را بیابیم روش های مختلفی وجود دارد.
اول راه اینکه در صورتی که پس از پارک کردن و توقف خودرو در یک محل در زیر آن روغن مشاهده کردیم نشانه ی روغن ریزی است. سعی کنید خودرو را در یک محل تمیز پارک کرده یا زیر آن یک تکه مقوا قرار دهید که بهتر متوجه این مساله بشوید. در روش بعدی می توانید سینی زیر ماشین را با مراجعه به یک مکانیک باز کرده و روغن ریزی خودرو را مشاهده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که روغن ریزی در کدام سمت چپ یا راست اتفاق افتاده است چون کاملا متفاوت هستند و غالبا به خاطر خرابی کاسه نمد پلوس یا پشت میل لنگ روغن ریزی به وجود می آید و با هزینه ی بسیار کم قابل حل می باشد.
اگر کیلومتر خودروی شما بیشتر از هشتاد هزار کیلومتر را نشان بدهد باید مخزن روغن هیدرولیک را حتما چک بکنید چون به احتمال زیاد روغن ریزی دارد.
هم چنین واشر درب سوپاپ خودرو تحت فشار و حرارت زیاد بعد از حدود چهل هزار کیلومتر معیوب می شود و روغن در موتور خودرو سرازیر می شود.
در موارد خیلی کم روغن ریزی می تواند به دلیل خرابی واشر درب کارتل باشد.
در حالت کلی روغن ریزی از لوله های روغن یا مخزن های روغن یا واشرها اتفاق میفتد و با توجه به رنگ و بو و محل روغن ریزی باید قطعه معیوب را تشخیص دهیم و آن را تعویض کنیم.