در صنعت خودرو، کارشناسان و طراحان به دنبال راهی بودند که از طریق آن بتوان بدون اینکه تمام قطعات خودرو را باز کنند نقطه عیب و شکل را در اتومبیل پیدا کنند و از ایرادات آن با خبر شوند و فقط به تعمییر قطعاتی که مشکل دارند بپردازند ، بر این اساس قطعه هوشمندی را روی خودرو نصب کردند که دارای حافظه است که اگر نقطه های حساس اتومبیل مانند آپشن ها، گیر بکس ها، سیستم ترمز، سیستم موتوری و برقی، و .... دچار مشکل شدند که مربوط به آن نقطه را به کامپیوتر اتومبیل ارسال می کند و یکی از دلایل مهم تر چک کردن میزان آلایندگی است که در محیط زیست بسیار حائز اهمیت است.
در زندگی امروزه هنگامی که در مکانیکی های اطراف خود سر بزنید مشاهده می کنید که از کلمه دیاگ زدن بی نهایت استفاده می شود که شاید در کل برای شما این سوال به وجود بیاید که دیاگ چیست؟ و دلیل استفاده از آن چیست؟ ما در این مقاله قصد د اریم اطلاعات مفیدی را در این خصوص برای شما بازگو کنیم.
تعریف دیاگ:
کلمه Diagnosis به معنی عیب یابی است و لغت دیاگ بر گرفته از این اصطلاح لاتین است. و هنگامی که در اتومبیل استفاده می شود به منظور عیب یابی خودرو است که در این زمینه از طریق نرم افزار ها و سخت افزارهای خاصی استفاده می شود و به دلیل اینکه هر کارخانه تولیدی خودرو سازی سیستم عیب یابی مختص به خود را دارد بنابراین نمی توانیم هر اتومبیلی را با هر سیستم عیب یابی بررسی کنیم و به همین جهت قبل دیاگ زدن نوع اتومبیل را سوال می کنند.
دستگاه دیاگ با اتصال به قسمت های کامپیوتری اتومبیل و با استفاده از اطلاعاتی که دریافت می کند قادر به تشخیص محل دقیق مشکل است هر دستگاه دیاگ دارای 4 قسمت است که در ذیل به تعریف مختصر هرکدام می پردازیم:
1- سیستم کامپیوتر:کاره اصلی این سیستم پردازش کردن اطلاعات ورودی از قسمت کامپیوتری اتومبیل است که با استفاده از کدهایی که دریافت می کند و با توجه به وضعیت کارکرد قطعات خرابی آن را تشخیص می دهد.
2- سخت افزار:
به مجموعه کابل هایی که رابط بین کامپیوتر خودرو و کامپیوتر معمولی دیاگ است و باعث کشف عیب های احتمالی می شود.
3- کابل رابط:
وظیفه اصلی این کابل ها برقراری ارتباط بین دو کامپیوتر خودرو و دیاگ است که از یک سر به خودرو از طرف دیگر به دیاگ متصل می شود.
4- نرم افزار دیاگ:
یکی از حساس ترین و مهمترین قسمت دیاگ نرم افزار آن می باشد که برای هر اتومبیلی جداگانه و مخصوص به خودش است.
با توجه به مطالب ذکر شده برای دیاگ زدن خودرو، ابتدا نوع اتومبیل مشخص می شود و سپس دستگاه به آن متصل می شود. لازم به ذکر است سوئیچ خود را قبل از شروع دیاگ باز می گذاریم. بعد از تمام شدن جستجوی و عیب یابی، یکسری کد به دستگاه ارسال می شود ، با توجه به تعاریفی که برای هر عدد در دیاگ اعمال شده سالم بودن و یا نبودن قطعات مشخص می شود.
ترجمه کردن این کدها در تخصص نرم افزارهای دستگاه دیاگ و یا تعمیرکار می باشد. در بعضی موارد دستگاه چند کد را در مورد یک قطعه با هم نمایش می دهد که مشخص کردن اینکه قطعه سالم است یا معیوب به عهده متخصص دیاگ است.