پولی هرز گرد جزو قطعات موتوری می باشد که وظیفه ی آن تنظیم موقعیت تسمه هایی نظیر تسمه تایم و تسمه دینام که به میل لنگ متصل هستند می باشد. پولی .هرزگرد موجب می شود که حرکتی یکنواخت بین قطعات موتور برقرار باشد
در صورت افزایش فاصله ی بین دو محور در تسمه ها و یا کم شدن میزان قدرت انتقالی مورد نیاز از پولی هرز گرد و تسمه برای برقراری ارتباط بین آن دو محور استفاده می شود. در صورتی که هر تسمه ای در خودرو شل یا پاره شود، کارکرد همه قطعاتی که از تسمه نیرو می گرفتند تحت تاثیر قرار گرفته و مختل می شود. از پولی هرز گرد برای سفت بودن تسمه استفاده می شود که تسمه را به سمت پایین فشار می دهد که سفتی لازم را داشته باشد.
برای ساخت پولی هرزگرد از بلبرینگ استفاده می شود که از روش تولید آهنگری یا فورجینگ و قفسه از مواد اولیه ی پلی آمیدی و قفسه استفاده می شود. برای کم شدن وزن بلبرینگ و زیاد شدن سرعت آن از پلی آمید استفاده می کنند.
بلبرینگ ها در بخش جلویی موتور قرار دارند و به تسمه هایی مثل تسمه تایم، دینام و کولر فشار وارد می کنند. این بلبرینگ ها با موتور خودرو در ارتباط هستند و تسمه ها نیز نیروی خود را از میل لنگ دریافت می کنند در نتیجه باید بتوانند حرارت های بالا، چرخش سریع و ارتعاشات تسمه را تحمل کنند.
برای ساخت تسمه سفت کن و هرز گرد انواع مختلفی بلبرینگ به کار برده می شود. از علایم خرابی تسمه سفت کن و فولی هرز گرد می توان به صدای جیر جیر و غیر عادی موتور و هم چنین صدای ساییدگی هنگام روشن بودن موتور اشاره کرد.
نحوه تعویض تسمه و غلتک (پولی هرزگرد) دینام
• باز کردن تسمه و غلتک بالا و پایین دینام
• چک کردن غلتک و چرخاندن آن برای بررسی اینکه صدای غیر عادی ندهد که در این صورت باید تعویض گردد
• چک کردن تسمه دینام از جهت اینکه ترک و پارگی نداشته باشد که در این صورت باید تعویض گردد
• قطعات را دوباره در سر جای خود قرار می دهیم
• خودرو را روشن می کنیم که ایراد آن و صدای غیر معمول برطرف شده باشد
در صورت اهمیت ندادن به این صدای غیر عادی پولی هرز گرد شکسته می شود و باعث می شود تسمه دینام پاره شود و وارد محفظه ی تسمه تایم می شود و کارکرد آن را هم مختل می کند.