باتری خودرو مهمترین قسمت الکتریکی آن است که بسیاری آن را قلب دوم خودرو می نامند. تولید نیروی الکتریکی لازم برای عملکرد قسمت های دیگر خودرو مانند استارت زدن ، جرقه زدن شمع ها و ایجاد روشنایی وظیفه باتری اتومبیل است. گرما ، لرزش شدید از جمله عواملی است که در عملکرد باتری تاثیر زیادی دارد و به فرآیند فرسوده شدن باتری سرعت بیشتری می دهد. در صورتیکه باتری از کیفیت خوبی برخوردار باشد میانگین طول عمر آن بین 18 ماه تا دو سال است. سولفاته شدن از اصلی ترین عوامل تخریب باتری خودرو است. اگر باتری ها بیشتر از 6 ماه بدون استفاده بمانند سرب سولفات می کند و صفحات سخت و چگال می شوند و قابلیت شارژ شدن باتری کاهش می یابد که در نتیجه باعث فرسوده شدن و از کار افتادن باتری می شود.
انواع باتری
باتری های خودرو را می توان به روش های مختلفی تقسیم بندی کردی. یکی از این تقسیم بندی ها به روش الکترولیت است. در تقسیم بندی الکترولیت باتری ها به 4 نوع باتری اسیدی ، اتمی ، شناورهای دریایی و RV (مستحکم در مقابل لرزش) تقسیم می شوند.
باتری اسیدی
قدیمی ترین نوع باتری های خودرو باتریهای اسیدی یا غیر سیلد هستند که روی این باتری ها 6 درب وجود دارد که با باز کردن درب ها سطح الکترولیت قابل مشاهده است. در صورت کمبود الکترولیت می توان به آن آب مقطر اضافه کرد. این نوع باتری باید هر چند وقت یکبار مورد بررسی قرار بگیرد و در اصطلاح باید از این باتری مراقبت کرد. به همین دلیل به آن باتری مراقبت کم می گویند. صفحه این نوع باتری از جنس سرب آنتیموان-کلسیم (دو آلیاژی یا هیبرید) است. به دلیل اینکه این نوع باتری حاوی مایه اسیدی است به آن باتری تر هم می گویند.
باتری اتمی
نام اصلی این نوع باتری سیلد است که در ایران به آن باتری اتمی می گویند. در بازار به نام باتری خشک هم شناخته می شود. برخلاف باور عمومی که مردم فکر می کنند این نوع باتری الکترولیت (اسید) ندارد دارای الکترولیت است اما بخاطر جنس خاص صفحات درون آن نیازی به مراقبت و افزودن آب مقطر برای افزایش خاصیت الکترولیت ندارد. به همین دلیل به این باتری ها باتری بدون نیاز به مراقبت هم می گویند.این باتری ها دارای صفحه سرب کلسیم – کلسیم هستند. باتری های سیلد کمتر نیاز به توجه و مراقبت پیشگیرانه دارند. نسبت به باتری اسیدی عمر طولانی تری دارند و سریع تر شارژ می شوند و در برابر شارژ بیش از حد مقاومت بیشتری دارند.ترمینال های آن دیرتر دچار خوردگی می شوند و زمان نگهداری کالا طولانی تر است. از باتری غیر سیلد ایمن تر است و بخارات اسیدی ندارد و نگرانی بابت ریختن اسید آن بر روی سایر اجزای داخل محفظه ی موتور وجود ندارد چون جامد است. اما مواد فعال روی صفحات باتری اتمی در هنگام دشارژ عمیق سریعتر ریزش می کنند و با سرعت بیشتری از کار می افتند. قیمت این نوع باتری از قیمت باتری غیر سیلد بیشتر است.
از انواع جدیدتر این باتری، باتری سیلد کلسیم و باتری سیلد سیلور کلسیم است که فقط تعداد محدودی از شرکت های خارجی می توانند آن را تولید کنند. سیلد سیلور کلسیم بهترین نوع باتری اتمی است. بهتر است در مناطقی که آب و هوای گرم دارند از باتری غیر سیلد استفاده شود زیرا باتری های سیلد در زمان نیاز به آب نمی توان به باتری آب مقطر اضافه کرد و همچنین با هیدرومتر نمی توان غلظت ویژه آن را اندازه گرفت.
باتری شناور های دریایی یا dual marine:
این باتری ها که اخیرا توسط برخی تولید کنندگان ساخته شده از یک باتری استاندارد با سلول های پشتیبان تشکیل شده است که این سلول ها در هنگام نیاز قابلیت تعویض سلول ها را دارند. نام دیگر آن، باتری چرخه ی عمیق است که هدف از طراحی آنها استفاده برای دشارژ طولانی مدت با آمپراژ کم است. این باتری ها از بسیاری جهات شبیه باتری های اتومبیل هستند.
باتری RV:
هدف از طراحی این باتری ها کاهش اثرات لرزش طبیعی بر روی باتری می باشد. در این نوع باتری ها یک باتری موتور اتومبیل را روشن می کند و یک باتری دیگر توان لازم برای وسایل جانبی را ایجاد می کند.هر دو ساختار به یک دیود ایزوله کننده متصل شده اند و هر دو به صورت خودکار به وسیله سیستم شارژ RV در زمان کار موتور شارژ می شوند.