موتور یکی از اصلی ترین و مهمترین بخش های خودرو می باشد، این قطعه از سوختن سوخت های متفاوت در خودرو ها مانند (گاز، بنزین، گازوئیل) باعث تولید نیروی مکانیکی می شود. تبدیل عمل سوختن تا احتراق در اتومبیل توسط قطعه سیلندر انجام می شود.
سیلندر:
اتومبیل ها از نظر سلیندری با یکدیگر متفاوتند اکثرا 4 سیلندر ولی بعضی از آنها 8 سیلندر هم هستند. سوختن سوخت در این قطعه اتفاق می افتد که درون آن پیستون معلق وجود دارد که با شاتون به قطعه میل لنگ وصل می شود. در سمت بالای قطعه سیلندر دو سوپاپ وجود دارد، که وظیفه یکی از سوپاپ ها برای باز و بسته شدن دریچه ورود سوخت است و دیگری برای باز و بسته کردن دریچه خروج دود است که به همراه یک شمع برای ایجاد جرقه گذاشته شده است.
انواع موتور:
دو نوع موتور داریم :
موتور بنزینی
موتور دیزلی
موتور بنزینی:
سوخت خودرو(بنزین، گازوئیل) با هوا مخلوط می شود و بعد از آن وارد سلیندر شده و بنزین فشرده می شود که این سوخت فشرده شده با جرقه یک شمع خودرو شروع به سوختن می کند و نیروی حرکت اتومبیل تولید می شود.
موتور دیزلی:
در موتور دیزلی برای سوختن سوخت توسط جرقه نیازی به شمع خودرو نیست.در موتور دیزلی تولید نیرو به این روش صورت می گیرد که سوخت توسط پمپ انژکتور با فشار بالا فشرده و گرم می شود سپس به شکل پودر در می آید و وارد سیلندر می شود که در دمای بالا شروع به سوختن و احتراق می کند.
اجزاء موتور:
سیلندر:
موتور دارای یک منبع اصلی و مرکزی است که محل تولید نیروی ای است که جهت حرکت خودرو به آن سیلندر می گویند.
سوپاپ:
در خودرو قطعه ای که وظیفه باز و بسته کردن دریچه ورودی سوخت و خروجی دود را به عهده دارد، سوپاپ نام دارد .
شمع:شمع از موارد کلیدی در سیستم موتور است زیرا سوخت تعبیه شده برای احتراق نیاز به جرقه توسط قطعه شمع را دارد و این امر مستلزم برق رسانی دقیقی است که در زمان دقیق، شمع شروع به جرقه زدن کند.
پیستون:
به قطعه فلزی شکل و استوانه ای که در سیلندر وجود دارد و حرکتی به صورت بالا و پایین را طی می کند ، پیستون می گویند که وظیفه ی اصلی آن انتقال نیروی تولید شده توسط سوختن سوخت مورد نظر از شاتون به میل لنگ است .
شاتون حرکت های بالا و پایین پیستون در مسیر افقی را به صورت حرکت چرخشی در میل لنگ به وجود می آورد.
میل لنگ:
حرکت قطعه پیستون که در بالا به آن اشاره شد باعث می شود که قطعه میل لنگ به صورت چرخشی دور محور خود حرکت کند، دو طرف قطعه میل لنگ به قطعات دیگر درگیر است یک طرف آن به فلایویل و طرف دیگر به پولی متصل است و حرکت خودرو از گردش میل لنگ که توسط گیربکس و دیفرانسیل و گاردان به تایرها .انتقال پیدا می کند به وجود می آید