رادیاتور خودرو
رادیاتور خودرو یکی از اجزا سیستم خنک کننده خودرو می باشد که نقش اساسی در خنک کردن موتور خودرو را دارد در واقع رادیاتور محفظه ای است که گرمای موتور را با گردش مایع خنک کننده مانند آب می گیرد به این صورت که آب یا مایع خنک کننده به وسیله ی پمپ به حرکت در می آید و از لوله های مارپیچ رادیاتور عبور می کند و از آن خارج می شود که تبادل حرارتی دارد و حرارت را به سمت هوایی که فن تولید می کند انتقال می دهد و آب داغ را سریعا خنک می کند و دوباره به سمت موتور منتقل می کند و با این کار از آسیب دیدن موتور جلوگیری به عمل می آورد.
انواع رادیاتور :
دو نوع رادیاتور عمودی و افقی داریم که در نوع عمودی آب از سمت بالا وارد می شود و بعد از خنک شدن از سمت پایین رادیاتور به موتور باز می گردد و در رادیاتور افقی آب از یک سمت رادیاتور وارد می شود و از عرض رادیاتور عبور می کند و از سمت دیگر خارج می شود .
اجزا رادیاتور : فن : ابزاری است کمکی برای رادیاتور که در انتها یا ابتدای رادیاتور قرار می گیرد تا تبادل حرارتی و خنک شدن آب بهتر و سریع تر انجام پذیرد .
مجاری آب : آب باید حرارت سیلندر خودرو را با حرکت در اطراف آن جذب کند و برای همین مجاری تعبیه شده است که آب به راحتی حرکت نکند که موتور خنک شود .
واتر پمپ : برای گردش آب درون موتور به نیرویی نیاز است که آب را به داخل موتور با فشار انتقال دهد که این کار را واتر پمپ انجام می دهد .
ترموستات : ممکن است آب در هنگام حرکت پی در پی در اطراف موتور بیش از حد خنک شود که ترموستات وظیفه ی ثابت نگه داشتن دمای آب را دارد و آب را تا زمان گرم شدن در موتور نگه می دارد .
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
This is the author
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
This is the author
درب رادیاتور : با زیاد شدن دمای آب درون موتور ممکن است آب از رادیاتور خارج شود که درب رادیاتور از خروج مایع جلوگیری می کند .
مشکلاتی که ممکن است در رادیاتور پیش بیاید :
در ابتدا باید به این نکته توجه کنید که اصلا نباید آب معمولی درون رادیاتور بریزین از آب مقطر و ضد یخ استفاده کنین و هر سال باید آب را تعویض کنید حتی برای ماشینی که یک سال خریداری شده است و اگر این کار انجام نپذیرد باعث خرابی واتر پمپ و رسوب رادیاتور و جوش آوردن خودرو و سوختن واشر سر سیلندر می شود . یکی از عمده مشکل هایی که ممکن است پیش بیاید کم شدن آب رادیاتور می باشد.
علت کم شدن آب رادیاتور :
1 - سوراخ بودن و خرابی رادیاتور و نشتی در اتصالات رادیاتور
2 – وارد شدن آب به درون سیلندر و سوختن واشر سر سیلندر و در نهایت خروج آب از سر سیلندر
3 – خراب شدن اجزا رادیاتور مثل واتر پمپ و ترموستات و فن و درب رادیاتور
4 – نریختن ضد یخ و جوش آوردن خودرو و ایجاد رسوب
5 - ترک داشتن سیلندر و نشتی آب 6 – هوا گیری نکردن رادیاتور 7 - نشتی داشتن بخاری خودرو