تهیه شده از مرغوب ترین مواد اولیه
سازگار با تمامی شرایط آب و هوایی
- This is the 1st item
- This is the 2nd item
دیسک یک صفحه گرد آهنی نازک است که بین چرخ و بلبرینگ قرار می گیرد. هر بار که پدال ترمز اتومبیل را فشار می دهیم لنت به دیسک متصل شده و فشار وارد می کند. فشرده شدن لنت روی دیسک اصطکاک ایجاد می کند که باعث تبدیل انرژی مکانیکی به حرارت و تولید انرژی گرمایی می شود. همین تبدیل انرژی باعث کم شدن سرعت چرخش چرخ و در نتیجه کم شدن سرعت اتومبیل و در نهایت توقف آن می شود. برای کاهش دمای بالای دیسک تعدادی پره و شیار روی آن طراحی شده که باعث جریان هوا اطراف دیسک و خنک شدن آن می شود.
به مرور زمان و با تکرار این روند بر اثر گرمای زیادی که بین لنت و دیسک ایجاد می شود سطح رویه ی دیسک کم کم ذوب می شود و بیش از حد نازک می شود و اتصال خوب برقرار نمی شود و یا بر اثر فشار دیسک شکل طبیعی خود را از دست می دهد و کج می شود و یا تاب برمی دارد که باعث کاهش تاثیر گذاری دیسک و عملکرد نامناسب سیستم ترمز می شود. خیس شدن تاثیر بسیار بدی روی عملکرد دیسک می گذارد و یکی از عوامل اصلی تاب برداشتن دیسک است.
زمان تعویض دیسک
احساس لرزش و شنیدن صدا به هنگام ترمز گرفتن عوض شدن رنگ دیسک به وجود آمدن سوراخ و شیار و فرو رفتگی های کوچک روی دیسک به اطراف کشیده شدن خودرو هنگام فشار دادن پدال ترمز
تعویض دیسک
ابتدا باید عملکرد سایر بخش هایی که در ساز و کار ترمز و متوقف کردن اتومبیل اثر گذارند مورد بررسی قرار گیرد اگر سایر بخش ها مشکلی نداشت باید دیسک را بررسی کرد. در مرحله نخست باید ضخامت دیسک اندازه گیری شود. اگر ضخامت کمتر از حد معمول ( نباید کمتر از 11 میلی متر باشد) باشد باید دیسک ترمز تعویض شود. برای تعویض دیسک باید دیسک و لنت را خارج کرده و با دیسک دیگر جایگزین کرد. سپس باید ترمز از لحاظ ایمنی تست شود و در مرحله آخر باید در حال حرکت اتومبیل صحت عملکرد ترمز بررسی و تایید شود.
تعویض دیسک ها حتما باید به صورت جفتی انجام شود. اگر می خواهیم دیسک یک چرخ جلو را تعویض کنیم باید دیسک چرخ دیگر جلو را هم تعویض کنیم. بهتر است لنت ها هم در زمان جایگزینی دیسک ها تعویض شوند.
بهتر است ضخامت دیسک ها سالی یک بار مورد تست قرار بگیرد. معمولا مکانیک های با تجربه هر بار لنت را عوض می کنند ضخامت دیسک را هم مورد بررسی قرار می دهند. معمولا عمر مفید دیسک ها دو برابر عمر لنت هاست. عملکرد لنت ها به طور مستقیم روی دیسک ها تاثیر می گذارد و استفاده از لنت معیوب و فرسوده به مدت طولانی باعث خرابی و کاهش عمر دیسک ها می شود.
انواع دیسک ترمز
1-دیسک ترمز شرکتی
از لحاظ قیمت ارزان ترین نوع دیسک ها هستند که معمولا جنس آهنی دارند و به دو نوع توپر معمولی و پره دار تقسیم می شوند.
2-دیسک ترمز شیار دار
روی سطح این دیسک ها شیار هایی وجود دارد که عمل خنک شدن را تسهیل می کند و باعث جریان هوای بیشتر روی سطح دیسک می شود. این دیسک ها ظاهری شکیل تر و کارآیی مناسب تری نسبت به دیسک ترمز کارخانه ای دارند. این دیسک ها بیشتر برای ماشین های مسابقه ای و با شتاب بالا استفاده می شوند چون دیسک شیار دار مستحکم تر و مقاوم تر است. مشکل این دیسک ها این است که خیلی زود لنت ها را ساییده و باعث فرسودگی آن ها می شوند.
3-دیسک ترمز سوراخ دار
این دیسک ها از دو نوع قبل گران تر بوده و عملکرد بهتری دارند. روی سطح این دیسک ها با دریل سوراخ هایی ایجاد شده که ظاهر زیبایی به این دیسک ها بخشیده و باعث می شود عمل دفع گرما از سطح به بهترین شکل ممکن انجام شود. هم چنین زمانی که دیسک ها به هر دلیلی خیس شوند وجود سوراخ ها باعث می شود آب به سرعت از روی دیسک جاری شده و دیسک خشک شود و مشکل لغزندگی سطوح که باعث بد عمل کردن ترمز می شود برطرف شود. البته وجود سوراخ ها باعث می شود دیسک از استحکام کمتری برخوردار باشد.