روشن شدن چراغ چک، نشان دهنده ی بروز یک عیب در موتور خودروی شما می باشد. چراغ چک علامتی است که کامپیوتر خودرو به شما می دهد و نشانگر آن است که خطایی رخ داده است و در صورت مراجعه به یک تعمیرگاه مجاز می توان این خطا را تشخیص داد. روشن شدن چراغ چک ممکن است نشان دهنده ی مشکلی جزئی یا مشکلی بسیار پر هزینه باشد.
در صورتی که چراغ چک پیوسته روشن بود باید خودرو را به متخصص نشان بدهیم تا ایراد موتور را تشخیص دهد. زمانی که چراغ چک روشن باشد احتمالا مصرف سوخت و آلایندگی خودرو زیاد است.
اگر چراغ چک چشمک بزند نشان دهنده ی این است که احتراق نامنظم وجود دارد و باعث بالا رفتن بسیار زیاد دمای کاتالیزور می شود که بسیار خطرناک است و باعث ایجاد حریق می شود.
در ذیل ده علت اصلی روشن شدن چراغ چک خودروها را بررسی می نماییم.
اولین دلیل روشن شدن چراغ چک، خرابی سنسور اکسیژن می باشد. علت از کار افتادن سنسور اکسیژن عواملی مانند خراب بودن سیستم برق موتور، روغن سوزی موتور و شکستن می باشد. در صورتی که سنسور اکسیژن معیوب باشد به طوکاملا محسوس و حتی تا 40 درصد مصرف سوخت خودرو زیاد می شود. محل نصب سنسور اکسیژن بر روی منیفولد خروجی دود است که مقدار اکسیژن در آن را بررسی می کند و برای تنظیم میزان سوخت و هوا اطلاعات خود را به کامپیوتر خودرو می فرستد. به همین دلیل در صورتی که خراب باشد اطلاعات نادرستی را به کامپیوتر ارسال می کند و تاثیر خیلی زیادی در مصرف سوخت و کارایی موتور می گذارد.
از مجموعه علل روشن شدن چراغ چک، خرابی سنسور اکسیژن با 55/7 درصد اولین رتبه را داراست.
دومین دلیل با 17/7 درصد، درب باک خودرو می باشد. یعنی در صورت معیوب یا شل بودن درب باک، چراغ چک روشن خواهد شد.
سومین دلیل کاتالیزور است که 2/6 درصد خرابی ها را شامل می شود. عده ای تصور می کنند که عمر این قطعه نا محدود است. اما با توجه به میزان کارکرد خودرو هر چند سال یک بار باید تعویض گردد. این قطعه به آلایندگی خودرو مربوط می شود.
چهارمین دلیل سنسور تشخیص حجم هوا است و درصد خرابی آن 35/3 درصد است. خرابی این سنسور مصرف سوخت را زیاد می کند. این سنسور بر روی ورودی هوا مثلا هواکش یا هوزینگ هوا نصب می شود و میزان حجم هوای ورودی را اندازه گیری می کند و اطلاعات را به کامپیوتر ارسال میکند.
پنجمین دلیل مربوط به کوئل خودرو و اختلال جرقه زنی در یک شمع می باشد که شامل 3 درصد از علت خرابی هاست. معیوب بودن کوئل باعث می شود برق کمتری برای جرقه زدن به سر شمع ها ارسال شود و در نتیجه سیلندرها از کار بیفتد و در سوخت و ساز خودرو مشکل ایجاد شود. در خودروهای قدیمی برای کل موتور یک کوئل وجود دارد ولی در خودروهای جدیدتر به ازای هر سیلندر یک کوئل در نظر گرفته شده است. با وجود این که در نوع جدیدتر برق قوی تری ایجاد می شود و برای تعویض آن هزینه کمتری صرف می شود ولی میزان خرابی آن ها بیشتر است.
ششمین دلیل مربوط به وایرها می شود و 89/2 درصد خرابی ها مربوط به این قسمت است. وقتی که وایرها معیوب باشند میزان برقی که به شمع ها می رسد کافی نیست که باعث خرابی کوئل و باتری می شود. اگر وایر نشتی برق داشته باشد بر روی سایر قطعات تاثیر دارد.
هفتمین دلیلی که باعث روشن شدن چراغ چک می شود سوپاپ EGR است که 95/1 درصد از علل روشن شدن این چراغ است. سیستم EGR بخشی از خروجی اگزوز را که به درستی نسوخته است به داخل موتور برمیگرداند تا دوباره وارد چرخه سوخت و ساز شود و با خارج شدن از اگزوز سبب آلودگی محیط زیست نشود. سوپاپی که برای ورود گازهای نسوخته وجود دارد سوپاپ EGR نام دارد.
هشتمین دلیل خرابی شمع است که حتی معیوب بودن یک شمع باعث می شود چراغ چک روشن شود.
دلیل بعدی روشن شدن چراغ چک، خرابی باتری می باشد.
بیشتر بدانیم : باتری و انواع آن
و در آخر، در خودروهای انژکتوری معیوب بودن سنسور خلا و شیلنگ آن باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می شود. وظیفه ی سنسور خلا تشخیص میزان هوایی است که توسط پیستون ها مکش می شود که اطلاعات را به کامپیوتر خودرو ارسال می کند.