رله دوبل از اجزای الکتریکی خودروها محسوب می شود که دارای یک کانکتور 15 راهه می باشد. رله دوبل از دو رله ی جداگانه تشکیل شده است که رله اصلی و رله دوم نام دارند. این قطعه متشکل از یک کنتاکت و یک سیم پیچ دارای هسته ی مغناطیسی می باشد.
طرز کار رله دوبل به این صورت است که با اتصال جریان ضعیف به رله فرمان جریان برق قوی را صادر می کنیم. در صورتی که از رله دوبل استفاده نمی کردیم باید از دسته سیم هایی استفاده می کردیم که طول و وزن سیم ها بسیار زیاد می شد و سیم هایی که جریانی با آمپر بسیار بالا داشتند بسیار داغ می شدند.
جایگاه رله دوبل در خودروهای مختلف، متفاوت می باشد. در خودروی پژو 405 و سمند غالبا این قطعه نزدیک به رادیاتور خودرو و به صورت افقی در طرف راننده نصب می شود. رله دوبل پراید در مجاورت باتری خودرو قرار می گیرد. در خودروی پژو 206 این قطعه در محفظه ی جعبه ی رله و فیوز قرار می گیرد و در مابقی خودروها مانند زانتیا، پیکان و پژو آردی هم معمولا در محفظه ی کامپیوتر خودرو نصب می شود.
رله دوبل وظیفه دارد ولتاژی را که برای قسمت های مختلف کامپیوتر خودرو و سیستم سوخت رسانی مورد نیاز است تامین کند یعنی کار برق رسانی به این دو بخش را انجام می دهد. در صورت عملکرد نا صحیح رله دوبل خودرو روشن نمی شود و بد کار می کند و برق سیستم های وابسته به این قطعه قطع می گردد.
رله دوبل برق قطعات متعددی از خودرو از جمله گرمکن دریچه گاز، گرمکن سنسور اکسیژن، کویل، انژکتورها، کامپیوتر، پمپ بنزین و چراغ چک را تامین می کند. برای برق رسانی رله دوبل به این قطعات سه حالت متفاوت با میزان نیروی الکتریکی متفاوتی نیاز است. این سه حالت سوئیچ باز، سوئیچ بسته و حالتی که خودرو روشن باشد هستند. در خودرو از رله دوبل استفاده می کنند که با توجه به هر وضعیت خودرو میزان برقی را که به طور دقیق هر قطعه نیاز دارد در نظر گرفته و مطابق همان مقدار، برق را به این قطعات برساند. در صورتی که میزان برق رسانی به هر کدام از قطعاتی که نام بردیم کافی نباشد در عملکرد خودرو مشکل به وجود آمده و خودرو به طور کلی خاموش خواهد شد.
از نشانه های خرابی رله دوبل می توانیم به 4 مورد اشاره کنیم:
اولین نشانه که دلیلی برای خرابی رله دوبل است روشن نشدن خودرو می باشد یعنی استارت می زنیم ولی خودرو روشن نمی شود .
دومین نشانه این است که سوئیچ را باز می کنیم ولی چراغ چک خودرو روشن نمی شود.
سومین علامت این است که در حالت معمول وقتی سوئیچ را باز می کنیم صدای تیک کمی به گوش می رسد ولی اگر رله دوبل معیوب باشد این صدا را نمی شنویم.
و نهایتا آخرین نشانه هم این است که اگر پس از باز کردن سوئیچ صدای شروع به کار پمپ بنزین به گوش نرسد که این بدین معنا است که رله دوبل خراب است. .